اجتماعی

تحویل ۸۵۷ مدرسه و بیش از ۴۰۰۰ کلاس تا دهه فجر امسال/ سهم عمده «سیستان و بلوچستان» از این فضاها

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

در نیمه دوم امسال منتهی به دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت همزمان ۹۵۰ فضای آموزشی و پرورشی تحویل داده شده است که از این بین ۸۵۷ پروژه مربوط به ایجاد مدرسه و ۴۰۲۲ کلاس می شود.به گزارش ایسنا، از ابتدای دولت سیزدهم تا دهه فجر امسال ۶۷۵۶ فضای آموزشی و پرورشی تحویل مردم داده شده که ۲۹۷۰ فضا از منابع دولتی و ۳۷۸۶ فضا از منابع مشارکتی یعنی با کمک درصدی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا نهادها و خیرین تامین اعتبار شده است.
به طور کلی چهار میلیون و ۸۷ هزار و ۶۳۶ مترمربع زیربنای این فضاهای آموزشی است و برای ساخت آنها ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.
۹۰ درصد این فضاهای آموزشی و پرورشی مربوط به فضاهای آموزشی، ۵.۱ درصد مربوط به فضاهای پرورشی و ۴.۹ درصد مربوط به فضاهای ورزشی است که اغلب این فضاهای آموزشی و پرورشی یعنی ۶۴ درصد آن مربوط به مناطق روستایی و حاشیه‌ای شهرها و ۳۶ درصد مربوط به مناطق شهری می‌شود.
در این مدت ۳۱ هزار و ۸۷۷ کلاس درس ساخته و تحویل داده شده که ۱۴ هزار و ۹۳۵ کلاس درس از منابع دولتی و ۱۶ هزار و ۹۴۲ کلاس درس از منابع مشارکتی یعنی با کمک درصدی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا نهادها و خیرین تامین اعتبار شده است.
در واقع از ابتدای دولت سیزدهم تا دهه فجر امسال ۶۷۵۶ فضای آموزشی و پرورشی ایجاد شده است که مجموعا ۷۶۵ هزار دانش آموز در حال استفاده از این فضاهای آموزشی و پرورشی هستند و به طور میانگین باید گفت که دولت سیزدهم تا کنون روزانه هشت فضای آموزشی و پرورشی و ۳۵ کلاس درس با ۴۴۸۰ مترمربع زیربنا تحویل مردم داده است.
همچنین به صورت مجزا در شش ماهه دوم سال جاری منتهی به دهه فجر، قریب به هزار پروژه آموزشی و پرورشی که بخش عمده آن مربوط به مدرسه سازی می‌شود، انجام شده و همگی در دهه فجر تحویل داده شدند.
امسال به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به صورت همزمان ۹۵۰ فضای آموزشی و پرورشی با زیربنای ۵۲۰ هزار متر مربعی در دهه فجر تحویل داده شدند که وزارت آموزش و پرورش برای ساخت آن ها ۶۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده است.
۶۷ درصد این پروژه‌ها مربوط به نقاط روستایی، محروم و حاشیه شهرها و ۳۳ درصد مربوط به نقاط شهری کشور است که ۸۹ درصد این فضاها آموزشی، ۶.۳ درصد ورزشی و ۴.۷ درصد پرورشی هستند و امکان استفاده ۹۶ هزار دانش آموز از این فضاها وجود دارد.
از این ۹۵۰ فضای آموزشی و پرورشی، ۳۲۷ فضا از منابع دولتی و ۶۲۳ فضا از منابع مشارکتی یعنی با کمک درصدی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا نهادها و خیرین تامین اعتبار شده است.
۸۵۷ مورد از این ۹۵۰ فضای آموزشی و پرورشی، مدرسه هستند. درواقع ۸۵۷ مدرسه یا به زبانی دیگر ۴۰۲۲ کلاس درس به مناسبت دهه فجر تحویل داده شده است که ۱۵۷۰ کلاس درس از منابع دولتی و ۲۴۳۰ کلاس درس از منابع مشارکتی یعنی با کمک درصدی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا نهادها و خیرین تامین مالی شده است.
این ۸۵۷ مدرسه ساخته و تحویل داده شده شامل ۴۹۵ مدرسه یک تا سه کلاسه، ۲۱۵ مدرسه چهار تا شش کلاسه، ۱۲۳ مدرسه شش تا ۱۲ کلاسه و ۲۴ مدرسه بیشتر از ۱۲ کلاسه می‌شود.
به طور میانگین می‌توان گفت که در شش ماهه دوم سال جاری منتهی به دهه فجر، روزانه پنج فضا و ۲۱ کلاس درس با زیر بنای ۲۸۵۰ مترمربع تحویل داده شده است.
می‌توان گفت که ۹۰ درصد هزار پروژه یاد شده مربوط به مدرسه سازی و ۹۳ مورد یا ۱۰ درصد مربوط به فضاهای پرورشی و ورزشی می‌شود که حدود ۶۰ درصد این پروژه‌ها به صورت مشارکتی ساخته شده است.
سیستان و بلوچستان با ۱۵۵ فضای آموزشی و پرورشی و ۵۶۹ کلاس درس، فارس با ۷۳ فضای آموزشی و پرورشی و ۳۵۱ کلاس درس، هرمزگان با ۶۸ فضای آموزشی و پرورشی و ۲۸۰ کلاس درس، کرمانشاه با ۶۶ فضای آموزشی و پرورشی و ۹۰ کلاس درس، خراسان رضوی با ۶۱ فضای آموزشی و پرورشی و ۲۶۷ کلاس درس و آذربایجان غربی با ۵۰ فضای آموزشی و پرورشی و ۱۹۰ کلاس درس بیشترین تعداد پروژه‌های تحویلی در شش ماه دوم سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا