اقتصادیبورسخبر ویژهصنعت،معدن و تجارت

مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار فولاد

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

گزارش پیام فوری، تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بازار فلزات از جمله فولاد مدت هاست اسیر نرخ گذاری دستوری شده است. آسیب شناسی ها بیانگر آن است که اعمال سیاست های کنترلی در بازار فلزات به متضرر شدن تولیدکنندگان، اتلاف منابع و محدود شدن روند توسعه این صنایع منجر شده است. اینکه نوسان قیمت آزاد و نیمایی ارز بر بازار اثرگذار است، مطلبی نیست که از نگاه اهالی بازار پنهان باشد، اما به اعتقاد آنها آزادی عمل قیمتی می تواند شرایطی را ایجاد کند که اوضاع بر اساس ساز و کار عرضه و تقاضا به ثبت برسد.

روند معاملات چند وقت اخیر در رینگ صنعتی بورس کالا هم نشان داد مکانیزم های بازار بهتر از هر دست مداخله جویی می توانند به کشف عادلانه قیمت ها در بخش فلزات کمک کنند. بنابر اظهارات مسئولان بازار فولاد، بحث قیمت گذاری به لحاظ اقتصادی در دنیا موضوعی مطرود است و دولت ها در قیمت گذاری دخالت نمی کنند.

آنچه قیمت محصولات را تعیین می کند، مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار است. در دنیا ابزار بسیاری از دولت ها برای کنترل، اهرم تعرفه است که می توانند با تغییر آن مانع واردات برخی محصولات شوند تا بتوانند از تولید داخلی حمایت کنند. نمونه اعمال سیاست تعرفه ها در دنیا، دعوای میان آمریکا و چین است که بر سر تغییر تعرفه ها، بازار محصولات خود را در کشورهای هدف متاثر می کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران معتقد است، طبعا دولت ها در ایران باید تمام تلاش شان این باشد که شرایطی ایجاد کنند تا فعالیت های اقتصادی پا بگیرد. از این رو با توجه به مزیت های مطلق و نسبی که در ایران وجود دارد، باید از همه زنجیره های تولید استفاده کرد تا هم نیاز داخل تامین شود و هم در مقاطعی که مزیت خوبی در تولید یک محصول وجود دارد، سهم بیشتری در بازارهای دنیا در صادرات به دست آورد.

منبع:آهن پرایس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا