اقتصادی

صعود قیمت‌ کانتینر با بحران دریای سرخ

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی و حماس در ماه اکتبر، ده‌ها حمله پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری در حال حرکت در دریای سرخ انجام شده , در نتیجه، بسیاری از شرکت‌های بزرگ کشتیرانی استفاده از کانال سوئز را متوقف کرده‌اند و در عوض کشتی‌ها را به اطراف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا هدایت می‌کنند.به گزارش ایسنا، این حملات باعث شده است که میانگین قیمت کانتینر در سطح جهان در ماه گذشته دو برابر شود و نرخ تانکرهای سوخت برای مقاصد خاص به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است.
ماه گذشته، وزرای خارجه اتحادیه اروپا به توافقی آزمایشی برای راه‌اندازی ماموریت دریایی در دریای سرخ برای دفاع از کشتی‌های باری دست یافتند. آلمان، فرانسه و ایتالیا در پاسخ به درخواست هلند که صنعت کشتیرانی تجاری آن به ویژه تحت تاثیر حملات قرار گرفته است، این اقدام را پیشنهاد کردند.
جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفته است که انتظار می‌رود این ماموریت در ۱۹ فوریه آغاز شود.
کمیسر اتحادیه اروپا نیز اظهار کرد: هزینه حمل و نقل آسیا به اروپا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصاد اروپا، زمان و اختلال در حمل و نقل ناشی از حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ، هزینه حمل و نقل کالا در برخی از مسیرهای چین به اروپا را حدود ۴۰۰ درصد افزایش داده و عبور از این مسیرها ۱۰ تا ۱۵ روز افزایش یافته است.
این کمیسیونر ابراز امیدواری کرد که بحران در یکی از مهمترین مسیرهای تجاری جهان منجر به افزایش قابل توجه تورم در اتحادیه اروپا نمی‌شود اما افزود که اختلال بیشتر می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا