اقتصادی

پیش‌بینی تولید حداقل ۳۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در تهران تا سه سال آینده

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

معاون اقتصادی استاندار تهران ابراز امیدواری کرد: پیش بینی می‌شود در صورت اصلاح فرایندها، تا سه سال آینده حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد برق تهران با تولید ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات از محل توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شود.محمد علیمهری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان تهران مثل دیگر جاهای کشور، ناترازی برق در سال ۱۴۰۰ با دشواری همراه شده بود اما با تمهیداتی که در دولت انجام شد بخشی از این ناترازی‌ها جبران شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان تهران یک استان خاص است یک سری محدودیت‌ها وجود دارد؛ از جمله آنکه در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، امکان احداث نیروگاه جدید وجود ندارد، ضمن اینکه از نظر انتقال برق نیز با محدودیت مواجه هستیم زیرا در حال حاضر خطوط انتقال برق در تهران با ظرفیت کامل کار می کنند.
معاون استاندار تهران ادامه داد: به هر حال ناگزیر هستیم در محل مصرف، تولید برق داشته باشیم. در این زمینه نیز در دو حوزه می توانیم کار کنیم؛ یکی در حوزه ویژه انرژی خورشیدی و دیگری نیروگاه های کوچک مقیاس است. همچنین با همکاری ساتبا برای ساخت ۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی قرارداد منعقد کردیم و بحث واگذاری زمین نیز انجام شده است.
وی از پیش بینی ساخت حداقل ۵۰۰۰ واحد کوچک مقیاس خانگی در استان تهران خبر داد و اظهار کرد: سه روستا از هر کدام از شهرهای پاکدشت و ورامین به عنوان شهرهای پایلوت انتخاب شده اند تا نیروگاه‌های کوچک مقیاس خانگی در این مناطق ساخته شوند. اگر در این شهرها موفق باشیم می‌توانیم به سرعت این موضوع را به کل استان گسترش بدهیم و ساخت حداقل ۵۰۰۰ واحد کوچک مقیاس در این بخش پیش بینی می شود.
معاون استاندار تهران از نهایی شدن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بر روی سقف مدارس در حضور معاون وزیر نیرو خبر داد و تصریح کرد: استفاده از انرژی تجدیدپذیر بر روی سقف مدارس مدارس مد نظر است که این موضوع امروز با حضور معاون وزیر نیرو نهایی شد. سرمایه‌گذار برای تحقق این موضوع وجود دارد و قرار شد در این زمینه، یکی از شهرستان‌های استان تهران به عنوان پایلوت انتخاب شود.
وی با بیان اینکه با تمهیدات خوب وزارت نیرو و پیگیری های ساتبا، عددها برای ورود سرمایه‌گذار بسیار جذاب هستند؛ ادامه داد: اکنون دو شهرک صنعتی در استان تهران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ در حال مذاکره با ۵ شهرک دیگر هستیم که امیدواریم این شهرک‌ها نیز ورود کنند؛ ما هم آمادگی لازم را برای تخصیص زمین داریم تا شهرک‌های صنعتی بتوانند حدود ۳۵ درصد برق مصرفی‌شان را تولید کنند همچنین می‌توانند از تخفیفات در نظر گرفته شده بهره‌مند شوند و می‌توانند در تابستان قطعی برق نداشته باشند.
معاون استاندار با تصریح بر اینکه ادارات از سال آینده باید ۲۰ درصد برق خود را یا از تابلوی بورس خریداری کند یا اینکه خودشان نیروگاه تاسیس کنند، عنوان کرد: باید در این زمینه بررسی کنیم که چگونه می‌توان به صورت تجمیعی جایی را خارج از تهران در نظر بگیریم و همه ادارات سرمایه‌گذاری خود را آنجا انجام دهند و در همین مکان برق خورشیدی‌شان را تولید کنند.
وی با توصیف چشم انداز استان تهران برای استفاده از انرژی تجدید پذیر خاطرنشان کرد: برای دوره سه ساله ساخت حداقل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر پیش بینی شده و اگر ان شاالله این فرایندها اصلاح شود، پیش بینی ما این است که این برنامه در کمتر از ۳ سال انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا