اقتصادیخبر ویژه

شفافیت در کیفیت، اپراتورها را نگران کرده است

زمان مطالعه: ۲ دقیقه

«حسین فلاح جوشقانی» امروز (شنبه) در نشست خبری «راه‌اندازی سامانه نت سنج پلاس و قابلیت‌های آن» افزود: در روزهای گذشته و بعد از رونمایی از سامانه نت سنج پلاس تعداد زیادی از اپراتورها به دنبال افزودن سنجه‌های خود در مناطق هستند تا بتوانند کیفیت خود را در مناطق بیشتری در معرض دید کاربران قرار دهند.

وی ادامه داد:‌ در این مدت، ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار کاربر از این سایت بازدید و ۳۵ هزار نفر در نظرسنجی شرکت کرده‌اند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: مهندس جهرمی در ابتدای حضور در وزارت ارتباطات بر این نکته تاکید داشت که مردم بتوانند بر عملکرد اپراتورها نظارت کنند تا همه موارد شفاف باشد. به همین دلیل پروژه‌ای طراحی کردیم و شاخص‌های کیفیت سرویس(تاخیر ) و تجربه مشتری (سرعت لود صفحه) را بر اساس استانداردهای بین‌المللی درآوردیم.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد:‌ یکی از راه‌هایی که سر راه مان قرار داشت این بود که به اطلاعات اپراتورها اکتفا کنیم که امکان مهندسی اطلاعات وجود داشت و ممکن بود فقط اطلاعات خوب به دست ما برسد. به همین دلیل خودمان به جای مشتری نشستیم و با نصب ۶ هزار سنجه کیفیت خدمات اپراتورها را بسنجیم. بر اساس اطلاعات به دست آمده، سامانه‌ای قابل درک برای این که کاربران بتوانند اطلاعات را ببینند طراحی کردیم.

وی درباره اینکه سازمان تنظیم مقررات علاوه بر نصب سنسورها از طریق درایو تست نیز کیفیت خدمات اپراتورها را سنجیده است، گفت: در کل کشور ۲۰۰هزار کیلومتر درایو تست انجام دادیم. به این صورت که یک ماشین با سیم کارت اپراتورهای مختلف در کل شهر و جاده ها و روستاها حرکت و اطلاعات شبکه ای را دریافت می‌کند. از این طریق می‌توان پوشش جاده ها را سنجید و با مراجعه به سامانه پوشش کامل اپراتورهای تلفن همراه را مشاهده کرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینکه این روش تست پوشش داخل خانه‌ها را نشان نمی‌دهد، افزود: برای تست کیفیت پوشش داخل خانه ها اپلیکیشنی طراحی کردیم که در فاز آزمایشی است. اگر مشترکین آن را روی گوشی نصب کنند، هم می توانند آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات کیفی را برای ما بفرستند.

وی ادامه داد: برخی اپراتورها نظرشان این است که دیتاهایی که از طریق سامانه نت سنج پلاس با دیتاهای خودشان متفاوت است. طبیعی است که اپراتور اینطور بگوید که دیتا را قبول نداریم و نمره اول کشور هستیم. ما به این اطلاعات اطمینان کامل داریم اما اگر مستند اعلام کنند حتما بررسی می کنیم.

فلاح جوشقانی تاکید کرد: تفاوتی که این سامانه با نظارت های قبلی دارد این است که اطلاعات سامانه در معرض دید مردم قرار دارد و نیاز نیست ما بگوییم کار کدام اپراتور خوب است و کدام بد. در دو سال گذشته اپراتورهای ثابت تمایلی به سرمایه گذاری در حوزه ارتقا کیفیت نداشتند. قیمت دیتای موبایل نزدیک به دیتای ثابت است اما کیفیت بسیار بهتری دارد، به همین دلیل کاربران به سمت اپراتورهای موبایل می روند بنابراین باید در حوزه ارتباطات ثابت بیشتر فعالیت کنیم.

رییس سازمان تنظیم مقررات درباره انحصار مخابرات در حوزه اینترنت ثابت نیز گفت: مخابرات انحصار طبیعی دارد و دلیل آن واگذاری نامناسب مخابرات است. این ها در واقع سرمایه گذاری هایی هستند که مخابرات در زمانی که دولتی بوده انجام داده و حالا که خصوصی شده آن سرمایه ها را در دسترس دارد.

وی ادامه داد: ایجاد فیبر نوری برای سایر اپراتورها توجیح پذیر نیست و به همین دلیل این نوع واگذاری به انحصار منجر شد. چند راه برای پشت سر گذاشتن این مشکل در نظر گرفتیم. اولین راه حل ارایه پروانه به اپراتور چهارم یا ایرانیان نت بود که این پروژه‌ هم به دلایل مختلف به درستی انجام نشد و سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه فیبر صورت نگرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا