نگاهی به فیلم «کشتارگاه»؛ قاچاق ارز با طعم گوشت

فیلم سینمایی کشتارگاه به نویسندگی و کارگردانی «عباس امینی» و تهیه کنندگی «جواد نوروزبیگی»، که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده، فیلمی درباره قاچاق دام از کشور و ورود غیرقانونی ارز است.

کشتارگاه درامی اجتماعی است که به مساله قاچاق گوشت، ورود و معاملات غیر قانونی ارز می پردازد. فیلم با اتفاق هولناک قتل سه نفر و باز شدن پای جوانی شکست خورده، ناکام و بازگشته از مهاجرت غیر قانونی که حتی جایی برای ماندن ندارد به این ماجرا آغاز می شود.
فیلم کشتارگاه علی رغم شروع خوب و مقتدرانه، متاسفانه از انسجام روایی مناسبی بهره نبرده و ضعف فیلمنامه در پرداخت موقعیت ها و شخصیت های داستان در تمام فیلم مشهود است.
امیرحسین فتحی که برای نخستین بار به عنوان بازیگر نقش اول یک فیلم سینمایی جلوی دوربین رفته است در اولین تجربه سینمای اش بازی قابل قبولی ارائه می دهد. اما در طول داستان و پس از مرگ ۳ نفر در ابتدای فیلم تاثیر سنگین و عمیقی را بر روی سه کاراکتر اصلی فیلم شاهد نیستیم، فیلم در شخصیت پردازی دچار ضعف هایی است که پاسخ دقیقی به پرسش های مخاطب خود نمی دهد به ویژه شخصیت امیر که بدون مقدمه وارد داستان قتل می شود و دگرگونی ناگهانی اش در پایان نیز باورپذیر نمی¬شود.
میانه فیلم سرشار است از فضای ملتهب، شلوغ و مبهم نوسانات بازار ارز و قاچاق دام، اما عدم ورود به جزئیات معاملات و مناسبات مالی و عدم پرداخت صحیح و اصولی به موضوع قاچاق دام و ارز به فیلم ضربه می¬زند.
امینی کارگردان کشتارگاه که خود متولد آبادان است در نیمه دوم فیلم با کشاندن ماجرا به خوزستان ضمن این‌که با روایت ماجرا در آنجا جغرافیای فیلم را وسعت داده است با وارد کردن شخصیت‌های جدید کشش داستانی را تقویت می‌کند اما به عقبه شغلی و اجتماعی خانواده¬های عرب ایرانی و عراقی موجود در فیلم و دلیل انجام قاچاق توسط آنها نیز پرداخته نمی¬شود. در این میان جای خالی خرده داستان‌هایی برای خالی نبودن پی‌رنگ قصه، باعث می‌شود تا روایت دچار رکود شده و عناصر مختلف قصه در ارتباطی منطقی و باورپذیر با هم قرار نگیرند.
امینی در پاسخ به چگونگی شکل گرفتن ایده فیلم گفته است: «در ادامه کارهای قبلی‌ام که شانس اکران گسترده را نداشتم، با ایده دلار فیلم جدیدی را ساختم که عموم مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تحقیقاتی کردیم که دلار و سازوکار آن چگونه است که چون این موضوع دولتی است و مجراهای آن را نمی‌توان پیدا کرد نتوانستیم درباره آن تحقیق کنیم. برای همین سراغ دلارهای خرد که چمدانی وارد کشور می شود رفتیم. همینطور درباره قاچاق گوسفند که در کنار دلار برای من یک قصه را تشکیل داد.»
البته روشن است که عدم ارتباط و هماهنگی با نهاد متولی امر مبارزه با قاچاق و بهره نبردن از دانش، اطلاعات و تجربیات موجود در این حوزه بزرگترین ضربه را به فیلم میزند، زیرا فیلمنامه در این میان از انسجام کافی برخوردار نبوده و فیلمساز نمیتواند حرف و هدف خود را به درستی بیان کند.
نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم نیز درباره گیشه و موفیقت فروش آن در سینما گفته است: «من در زمان فیلمبردای با یکی از پخش‌ها قرارداد بستم که از موفیقت بالایی برخوردار خواهد بود و برای این بخش از فیلم توجه لازم را دارم. من از قصه امینی خوشم آمد و وی را از سر فیلم خاک سرخ می‌شناسم و سعی می‌کنم از افراد جوان حمایت کنم.»
اما در نهایت میتوان گفت کشتارگاه فیلمی متوسط است که به نظر می رسد در گیشه هم توفیق چندانی کسب نخواهد کرد.

*حمیدرضا کریمی

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۱/۲۳ - ۲۱:۰۷ کد خبر : 69042

مطالب پیشنهادی

نظر شما

صدای شما