اقتصادیخبر ویژهصنعت،معدن و تجارت

دستگاه های مشمول قانون حداکثر استفاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران هستند

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سید محمد مهدی هادوی در نشست خبری با خبرنگاران که در راستای دور دوم پویش پاسخگویی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صمت برگزار شد، در خصوص سامانه توانیران بیان کرد: سامانه توانیران پشتوانه موضوع قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی کشور است و از امروز فعال می شود.

ابلاغ ویرایش قانون حداکثر استفاده از توان داخل توسط رییس جمهور

وی با یادآوری اینکه ویرایش قانون حداکثر استفاده از توان داخل در اردیبهشت ماه توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد و در خردادماه توسط رییس جمهور ابلاغ شد، تصریح کرد: در ویرایش جدید نسبت به سال ۱۳۹۲ مسایل مهمتر و به روز تری لحاظ شده است.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت، با بیان اینکه قانون استفاده از حداکثر توان تولیدی کشور طرح ها و پروژه های کلان( با بیشترین سرمایه گذاری در کشور) را در برمی گیرد، گفت: در وهله اول شرکتهای دولتی و شبه دولتی را شامل می شود و شرکتهای خصوصی که از تضامین و تسهیلات دولتی و منابع و اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده می کنند نیز مشمول این قانون هستند.

هادوی ادامه داد: مناطق آزاد و تجاری و حتی بانکها و موسسات مالی و اعتباری نیز مشمول قانون استفاده حداکثری از توان داخل هستند.

معرفی توان داخلی کشور و تمرکز خریداران و متقاضیان به سمت این توان در سامانه توانیران

وی با تاکید بر اینکه معرفی توان داخلی کشور و تمرکز خریداران و متقاضیان به سمت این توان داخلی را در سامانه توانیران دنبال می کنیم، گفت: طراحی کارخانه، نصب تجهیزات، راه اندازی کارخانه و سپس گارانتی محصولات تولیدی کارخانه را کارخانه سازی گویند که در سامانه توانیران لحاظ شده است.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت همچنین اضافه کرد: ارجاع کار، طراحی و کارخانه سازی طبق قانون باید توسط شرکت داخلی انجام شود و رسوخ دانش فنی به کشور در این راستا باید صورت پذیرد که متولی اجرای کار نیز باید طرف ایرانی باشد.

هادوی با یادآوری اینکه خرید کالا و خرید خدمات طبق قانون حداکثر استفاده از توان داخل، در سامانه توانیران است، افزود: سامانه نیز ارتباط تولیدکننده داخلی و خریدار( که عموما نیازش را از خارج تامین می کند) را ایجاد و برقرار می کند.

پروژه ها پس از تصویب اعتبار وارد سامانه خواهند شد

وی با اعلام اینکه سامانه توانیران با صندوق توسعه ملی ارتباط دارد، اضافه کرد: پس از تخصیص اعتبار، پروژه مصوب و وارد سامانه می شود، در طراحی خط نیز باید از پیمانکاران سامانه استفاده و انتخاب شود.

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت همچنین تصریح کرد: تعامل دو سویه توانمند و متقاضی این توانمندی در سامانه انجام می شود.

رفع نیاز شرکتها بی اعتنا به توانمندی های داخلی قابلیت پیگرد قانونی دارد

هادوی با بیان اینکه کلیه اطلاعات توانمندی های داخلی کشور در سایت توانمندی وزارت صمت ثبت شده است و در اختیار استانداران قرار دارد، افزود: اگر واردات و رفع نیازها با توان خارجی با وجود این توانمندی ها اتفاق بیفتند قابلیت پیگیری و نظارت حتی از طریق قوه قضاییه را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزهای ساخت داخل برگزار شده، بیان کرد: تاکنون ۸ میز تخصصی ساخت داخل با کاهش ارزبری ۱.۲ میلیارد یوریی در تفاهم نامه ها و قراردادها برگزار شده است.

دستگاه های مشمول قانون حداکثر استقاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران هستند

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت ادامه داد: دستگاه های مشمول قانون حداکثر استقاده از توان داخل مکلف به استفاده از سامانه توانیران هستند و حتی کالاهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

هادوی گفت: موضوع عمق ساخت داخل و رتبه بندی تولیدکنندگان نیز در سامانه توانیران در نظر گرفته شده است.

وی یادآوری کرد: اگر شرکتی علیرغم اطلاع رسانی ها به قانون حداکثر استفاده از توان داخل بی اعتنا باشد، می توانیم آن را به مراجع قانونی معرفی کنیم، اما شرکتهای داخلی همگی دوستدار تولید داخلی و خواستار رفع نیازهای خود از توان داخلی هستند و خود حامی این موضوع هستند.

بهبود کیفیت تولیدات داخلی یکی از مهمترین وظایف ما در وزارت صمت است

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت با بیان اینکه بهبود کیفیت تولیدات داخلی یکی از مهمترین وظایف ما در وزارت صمت است، گفت: با معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارتباط خوبی داریم، موضوع آموزش، پژوهش و تحقیقات علمی برای ما مهم است.

آیین نامه تعمیق ساخت داخل تدوین شد و بزودی به تصویب هیات دولت می رسد

هادوی با اعلام اینکه آیین نامه مربوط به عمق ساخت داخل تدوین شده است و بزودی به تصویب هیات دولت نیز می رسد، گفت: میز ساخت داخل یک حالت سمبلیک است، یعنی برای اطلاع رسانی و ایجاد یک موج امید در کشور برگزار می شود و علاوه بر میزهای برگزار شده سمبلیک، قراردادها و تفاهم نامه های بسیاری در حوزه ساخت داخل منعقد می شود.

رتبه بندی تولیدکنندگان توسط مراجع رسمی غیر دولتی انجام می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: قرار است که رتبه بندی شرکتها و تولیدکنندگان توسط مراجع قانونی غیر دولتی انجام شود و نتایج آن در سامانه توانیران نیز درج و منتشر شود.

مدیریت واردات باید یک‌ مدیریت هوشمند باشد

رییس مرکز ساخت داخل، تجهیزات و ماشین سازی وزارت صمت، مدیریت واردات را یک‌ مدیریت هوشمند دانست و افزود: باید در عین حال که محصول خارجی را می بینیم توان داخلی را نیز مدنظر قرار دهیم.

هادوی اضافه کرد: اطلاعات صحیح و واقعی ورودی شرکتهای توانمند داخلی در سامانه توانیران به نحوه تصمیم گیری در خصوص ممنوعیت واردات کالا یا خدمات دارای مشابه خارجی کمک می کند، به کمک سامانه توانیران بصورت منسجم این را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نظارت کننده و سیاستگذار هستیم و وارد بحث کارشناسی نخواهیم شد، کارشناسی و ارزیابی و صحه سنجی را به بخش خصوصی و تشکل ها و اتاق ها واگذار می کنیم.

رییس مرکز ساخت داخل با تاکید دوباره بر اینکه قانون استفاده از حداکثر توان داخلی می گوید که رتبه بندی توسط مراجع غیر دولتی انجام شود، گفت: ما هم مصر هستیم که این کار توسط اتاقها، تشکلها و انجمن های بخش خصوصی انجام دهیم.

هادوی در پایان گفت: البته ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی هم یک شاخص است،اما برای ما در سامانه توانیران انجام ارزیابی توسط مراجع غیر دولتی باید لحاظ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا