خبر ویژهمدیریت شهری

سید مالک حسینی: لایحه بهبود فضای کسب و کار در شهر تهران در حال تدوین است

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

همایش تجلیل از کارآفرینان،صاحبان کسب و‌کارهای شهری به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی توسط معاونت کارآفرینی و توانمندسازی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با مشارکت منطقه۹ شهرداری تهران در مرکز آموزشگاه شهید حیدری “خانه مشق “با حضور سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ، رضاقهرمانی سرپرست معاونت مالی، اداری و پشتیبانی، رمضان لطفی معاون کارآفرینی و توانمندسازی، داوود نوری سرپرست معاونت رفاه و ارتقای مشارکت اجتماعی، علی صادقی معاون حمایت های اجتماعی، هادی ملکی رییس حراست، صادق اوالی جانشین معاونت کارآفرینی و توانمندسازی سازمان، سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه۹شهرداری تهران، علی حیدری معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه۹، صادق محمدی مدیر مرکز خدمات اجتماعی منطقه۹ و مدیران و کارشناسان مراکز خدمات اجتماعی۲۲گانه شهرداری تهران برپا شد.

سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، ضمن تشکر از مشارکت شهرداری منطقه ۹ جهت برگزاری مراسم تجلیل از کارآفرینان اظهار داشت : امروزه در جامعه تب کارآفرینی فراگیر شده که در نوع خود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است اما نباید موضوع غالب در سیاستگذاری های حوزه اشتغال باشد چونکه اصولا کارآفرینی پیش نیازهائی دارد که همه افراد از آن برخوردار نیستند و انتظار هم‌نمیرود که باشند به این مهم توجه کنید که اگر همه افراد به جای توجه به توانمندی ها و نقش هایی که به عنوان یکی از عوامل ایجاد یا توسعه یک کسب و کار می توانند ایفا کنند بخواهند در پی کارآفرینی باشند تعادل در بازار کار را بر هم خواهد زد.

وی افزود: تجارب سایر جوامع و شاخص های مختلف نشان میدهد اصولا حداکثر تا ۷ درصد مردم در هر جامعه‌ای توانایی و ظرفیت کارآفرینی دارند پس متناسب با همین نسبت باید در برنامه ریزی ها برای توسعه ظرفیت های اشتغال پایدار تمرکز کنیم و این واقعیتی است که در برنامه ریزی ها باید وجهه همت ما باشد.
وی گفت :مراسم امروز تجلیل از کسانی است که جوهره کارآفرینی در وجودشان بوده و مهمتر اینکه از این ظرفیت برای اشتغال کسانی استفاده کرده اند که به واسطه شرایطشان در هر جایی امکان کار ندارند.

حسینی در ادامه گفت: این عزیزان انسان های ارزشمندی هستند زیرا با خدمات انسان دوستانه خود برای این اقشار به ویژه بهبودیافتگان اعتیاد در موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و بالابردن ضریب پذیرش اجتماعی آنها نقش بی بدیلی ایفا میکنند .

وی افزود: راهبرد سازمان در دوره مدیریت جدید شهری تغییر نگاه به مسائل اجتماعی از آسیب محور بودن به مشارکت محور است. در این راهبرد مدیریت شهری تلاش میکند در حوزه مسائل اجتماعی کنشگر و فعال عمل کند تا رفتاری واکنشی و منفعلانه داشته باشد ما بر این باوریم که اگر بتوانیم شرایط مشارکت حداکثری مردم و نهادهای مردمی و سازمان یافته مدنی را در مدیریت شهری فراهم سازیم بخش قابل ملاحظه ای از آسیب های اجتماعی امکان بروز و شیوع پیدا نخواهند کرد.

سرپرست سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی گفت: در چهارچوب راهبردی مشارکت محور، مهمترین موضوع ، توسعه ظرفیت های اشتغال و پایدار سازی اشتغال های موجود با رفع موانع کسب و کار و تسهیل راه اندازی مشاغل جدید است. وقتی اشتغال ایجاد می شود به دنبالش برای فرد شاغل هویت و شان اجتماعی و رفاه ایجاد می کند در واقع اشتغال پادزهر آسیب های اجتماعی است.

سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در ادامه بیان کرد: ما برای تسهیل شرایط کار و توسعه ظرفیت های اشتغال زایی در شهر تهران در حال تدوین لایحه رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار در شهر تهران هستیم و بر اساس رویکرد جدید حتما نظر صاحبان کسب و کار و کارآفرینان شهر را در فرایند تدوین این لایحه دخیل خواهیم کرد.

حسینی افزود: خوشبختانه مدیریت شهری و به طور خاص معاون امور اجتماعی شهردار و همینطور شورای شهر به ویژه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا در خصوص برنامه های حوزه اشتغال همراهی بسیار خوبی دارند.

وی تصریح کرد، از دیگر اهداف سازمان ، الگو و پایلوت قرار دادن یکی از مناطق ۲۲گانه در هر یک از پهنه های شهری برای اجرای برنامه های نوآورانه اجتماع محور است که بر این مبنا منطقه ۹ بعنوان اولین منطقه در موضوع کارآفرینی، اشتغال زایی و پایدارسازی اشتغال های موجود خواهد بود.

سرپرست سازمان در پایان سخنان خود تاکید کرد : در شرایط فعلی مشکل عمده کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای خرد، فقدان بازاریابی مناسب و فروش کالاها و یا خدمات تولیدی است و بر همین اساس یکی از برنامه های محوری سازمان ایجاد زمینه های مناسب فروش است که با اتکال بخداوند تا پایان سال جاری این طرح عملیاتی خواهد شد .
سیدعلی‌مفاخریان شهردار منطقه۹ ، بعنوان شهردار موفق شهرداری تهران گفت : در این منطقه یازده تیم استارآپ و شرکت های دانش بنیان فعالیت دارند که از جمله آنها می‌توان : مرکز فناوری هوشمند شهری در حوزه IT واستارت آپ های حوزه کسب و کار با همکاری دانشگاه صنعتی شریف نام برد.

وی همچنین از ایجاد و فعال سازی مرکز رشد با محوریت ایجاد کسب و کارهای شهری در منطقه ۹ خبر داد.

مفاخریان با توجه به شعار” تهران شهری برای همه” عنوان کرد؛ منطقه ۹ در حوزه های فرهنگی و اجتماعی برنامه های قابل قبولی برای شهروندان این منطقه در دست انجام دارد و در حوزه تسهیل شرایط اشتغال نیز مراکزی برای اشتغال افراد بهبودیافته و زنان سرپرست خانوار فراهم و نیز برای بازاریابی و آموزش های مختلف کسب و کار تمهیداتی در نظر گرفته است .
شهردار منطقه ۹ در پایان سخنان خود عنوان کرد : این منطقه دارای بافت های فرسوده ای می باشد که با ایجاد شغل و کسب و کار در میان قشر آسیب پذیر جامعه می‌توان به وضعیت معیشتی شهروندان یاری رساند،کارآفرینی همانطور که رونق اقتصادی دارد رونق اجتماعی نیز به همراه دارد، و کمک میکند که رشد و رفاه به درب منازل این عزیزان سیر صعودی داشته باشد.
در پایان مراسم تجلیل از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای شهری، کارآفرینان برتر پایتخت و همچنین یک نفر از کسب و کارهای شهری مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران تقدیر و هدایایی به رسم یادبود اهدا شد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا