اخبار یکاقتصادیتحلیل و گزارشخبر ویژهگفت و گویادداشت

نگاهی بر رویداد بزرگ بازار پول و سرمایه”کیش اینوکس ۲۰۱۹″

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دکتر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه اعتماد بخشی صنعت بیمه نه تنها به خانواده ها بلکه به واحدهای مسکونی و.. برای سرمایه گذاری اطمینان ایجاد می کند ، بیان داشت : هرچه جامعه پیشرفته تر باشد صنعت بیمه موفق تر و رشد اقتصادی و میزان ضریب نفوذ بیمه در آن کشور بالاتر میرود .

 

سلیمانی افزود : در حال حاضر بین ۲۰ تا ۳۰ درصد منابع بیمه‌ها در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری شده که امیدواریم در سال ۱۳۹۹ به ۴۰ درصد برسد.

وی  اهمیت نفوذ بیمه در کشور را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد که در حال حاضر ضریب نفوذ بیمه در ایران به ۲.۴ درصد می‌رسد در حالی‌که باید طبق برنامه ششم توسعه به هفت درصد برسد.

سلیمانی گفت: بیمه یعنی جمع کردن پولهای خرد جامعه در کنار بانک ها و بازار سرمایه ، که این امر نیاز به فرهنگ بیمه ای دارد که باعث جذب نقدینگی ، رشد سرمایه گذاری ، پس انداز خانواده ها در آینده و داشتن درامد دائمی و مستمر می شود .

 

دکتر غلامحسین مظفری مدیرعامل منطقه آزاد کیش نیز با اشاره به اینکه کشورما با ظرفیت های زیادی که دارد توانسته در مقابل تحریم ها به یک ثبات نسبی برسد عنوان کرد: بانک ها با اصلاح ساختاری مناسب نسبت به گذشته میتوانند کمک بیشتری به پیشبرد اهداف اقتصادی بکنند .

وی افزود: صنعت بیمه در ایران از رشد قابل توجهی برخوردار است و این نمایشگاه با تعریف و ارائه فرصتهای سرمایه گذاری و تلفیق آن با بازار سرمایه فرصت خوبی را در این زمینه ایجاد کرده است .

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران گفت: علیرغم فشارهای آمریکا فرصت سرمایه‌گذاری در ایران را از دست نداده و نگران اتفاق سخت و زودگذر نباشند.

مظفری همچنین با اشاره به اهمیت منطقه آزاد کیش و مزیت‌های موجود در آن اظهار کرد: کیش به دلیل فرصت خاص جغرافیایی و مزیت‌هایی که دارد، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری با راندمان بالاست؛ به طوری که اجرای همزمان پروژه‌های زیرساختی از جمله ترمینال و اسکله‌های با حجم بالا فرصت‌های خاصی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

سلاح‌ورزی نائب رئیس اتاق ایران نیز در حاشیه این نمایشگاه  با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در شرایط خاص فعلی گفت که از ۴۴ میلیارد دلار صادراتی که ایران داشته، ۲۴ میلیارد دلار معادل ۵۴ درصد به کشورهای همسایه بوده است.
سلاح‌ورزی اضافه کرد :  رونق صادرات غیرنفتی به کشورهای همسایه از دلایل مهم تاب‌آوری اقتصاد در برابر تحریم‌هاست.
وی گفت :  از مجموع واردات ۱۶ کشور منطقه که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است، سهم ایران تنها ۲۴ میلیارد دلار یعنی دو درصد کل واردات این کشورها بوده است.

امیری  معاون نظارت بر بورس سازمان بورس  که در این مراسم حضور داشت، وضعیت شفافیت در بورس و شاخص‌های مربوطه را محور اظهاراتش قرار داد  و گفت که در حال حاضر  شفافیت در ارائه به‌موقع اطلاعات مالی در بازار سرمایه به ۹۱ درصد رسیده است.
وی گفت: شاخص عدم ارائه اطلاعات نیز که در چهار سال گذشته منفی و ۳۴ درصد بود در مدت اخیر به حدود دو درصد رسیده است. بر این اساس شفافیت موجود باعث می‌شود شرکت‌های شفاف‌تری در بورس داشت و از این بازار برای تامین مالی استفاده کرد.معاون نظارت بر بورس سازمان بورس همچنین گزارشی از وضعیت تامین مالی از کانال بازار سرمایه ارائه کرد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون از محل بازار سرمایه حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده است.

در جریان برگزاری نمایشگاه بانک، بیمه و بورس در جزیره کیش مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در نشستی موضوع بیمه های زندگی را مورد توجه قرار داد و گفت که بیمه های زندگی می توانند نقش موثری در توسعه داشته باشند و این در حالی است که با توجه به مصوبات قانون برنامه ششم در رابطه با نفوذ ضریب بیمه باید سهم بیمه های زندگی از کل پرتفوی صنعت بیمه به بیش از ۲۰ درصد برسد که البته کار سختی است.

وی با اشاره به اقداماتی که در راستای توسعه بیمه زندگی انجام شده است گفت: تفکیک سرمایه گذاری ذخایر ریاضی از سایر بخش ها از این اقدامات است. از جمله این اقدامات این که در شورای عالی بیمه نیز به تصویب رسیده است، تا پیش از این تمام منابع به صورت یکجا سرمایه گذاری می شد ولی آن را جدا کردیم تا در زمینه هایی که ماهیت بلند مدت دارند سرمایه گذاری شده که بازدهی بالاتری داشته باشد.

مصدق همچین از تعیین محدودیت سرمایه گذاری سخن گفت و افزود: پیش از این در سرمایه‌گذاری منابع شرکت‌های بیمه از حقوق صاحبان سهام تا پولهایی که از مردم گرفتند و می توانند طبق قانون سرمایه گذاری کنند از جمله سپرده بانکی، بورس و یا ساخت و ساز محدودیتی وجود نداشت اما با اصلاح مقررات در بخش‌های مختلف سقف تعیین شد.

وی گفت: اقدام دیگر، امکان ورود شرکت دانش بنیان و استارت آپ در فروش بیمه های زندگی است که از استارت آپ ها خواستیم اگر تقاضای اخذ مجوز دارند باید در قالب کارگزاری برخط باشند.

غلامرضا سلیمانی در نشستی خبری خود نیزبیان داشت : در بخش بیمه های اتکایی موفق شدیم درصد را بالا ببریم و فرآیند را اصلاح کنیم .

هم چنین در خصوص بیمه های زندگی چنین اظهار داشت که در این بخش با چالش هایی روبرو هستیم که باید روشهای مبتکرانه ای برای آن داشته باشیم و  در کنار بازار سرمایه این چالش ها را رفع کنیم .

سلیمانی در رابطه با جریان اخیر اعتراضی مربوط به اصلاح قیمت بنزین اظهار کرد: دستور بررسی سریع و دریافت اطلاعات را صادر کرده‌ایم که مشخص چه تعداد بانک و ساختمان دچار آسیب شده‌اند.

وی افزود: بخشی از این خسارات مربوط به ساختمان بانک‌ها بوده یا پول‌های داخل آن که آتش گرفته است یا پول‌هایی که به سرقت رفته، اختصاص دارد که ارزیابی و پرداخت می‌شود، چراکه در مقابل آشوب و آتش‌سوزی بیمه هستند.

سلیمانی در مورد خودروهایی که در جریان اخیر آسیب دیدند نیز گفت فقط خودروهایی که در بیمه‌نامه آنها ذکر شده باشد، در این رابطه دریافتی بیمه خواهند داشت. همچنین ساختمان‌ها و اماکنی بیمه هستند، در صورت آسیب، خسارت دریافت خواهند کرد.

مهرداد رضایی درنیز  حاشیه «همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور» در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه مبنی بر فعالیت استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه اظهار داشت: با افزایش فعالیت‌های دانش‌بنیان‌ در صنعت بیمه، شورای عالی بیمه تصویب کرد که فعالیت‌های استارت‌آپی آغاز شده و کارگزاران برخط فعالیت خود را شروع کنند این در شرایطی است که زمانی در همین صنعت، کمپین‌های مبارزه با استارت‌آپ بیمه‌ای برپا می‌شد اما اکنون این پذیرش به وجود آمده است.

مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه افزود: در حال حاضر ۱۶۳ شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ در صنعت بیمه فعالیت می‌کنند که در بین این تعداد، کارگزاران و شرکت‌های بیمه و نیز افراد حقیقی حضور دارند ضمن اینکه ۱۵ استارت‌آپ نیز در حوزه بازاریابی و فروش بیمه مشغول به فعالیت هستند.

رضایی افزود :بیمه مرکزی  از سه سال قبل رویکرد مثبتی  به استارت‌آپ‌ها داشته که این مقوله با روی کار آمدن آقای سلیمانی سرعت بیشتری گرفته است و در همین زمینه با آقای ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهمنامه ای را هم امضا کردند .

وی اضافه کرد: گستردگی استارت آپ ها خیلی زیاد هست و از کارکردهای آن به این میتوان اشاره کرد که فروش سنتی را با هزینه کمتری در فضای مجازی انجام میدهند .

نمایشگاه امسال از نظر حضور مدیران ارشد همچون  همتی  رئیس‌کل بانک مرکزی  و  محمدی رئیس سازمان بورس خالی بود .
مشارکت‌کنندگان اصلی نمایشگاه، نهادهای حاکمیتی و مهم همانند سازمان منطقه آزاد کیش، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امورخارجه، سازمان بورس و اوراق بهادار بانک‌ها و بیمه‌ها بودند و مشارکت پررنگ بخش خصوصی نیز از جمله اهداف این رویداد بود.

 

زهرا مالمیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا