خبر ویژهسیاسی

زم با سازمان‌های جاسوسی و جنایتکار مرتبط بوده است/ گام چهارم کاهش تعهدات برجامی طراحی شده است

زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

سید عباس موسوی صبح روز دوشنبه در نشست خود با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع FATF و نشستی که چندی پیش در پاریس در این زمینه برگزار شد و مواضعی که در آن در ارتباط با  روند پیوستن ایران به این موضوع اتخاذ شد، گفت: موضوع FATF در ایران علیرغم روشنگری‌هایی که ما (وزارت خارجه) و نهادهای مسئول انجام دادند خوب جا نیفتاده است و یا اراده‌ای برای حل آن نیست.

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: وزارت خارجه در این ارتباط صرفا دیده بان است و مسائل را منتقل می‌کند و متصدی اصلی این کار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است.

وی با بیان این که وزارت خارجه نظر خود را در مورد FATF و لوایح مرتبط با آن اعلام کرده است اظهار کرد: برخی از منتقدین نگرانی‌هایی را نسبت به این لوایح مطرح می‌کنند که ما خیلی از این انتقادها را از روی آگاهی نمی‌دانیم و مسموع نیست.

موسوی در این ارتباط  افزود: برخی از بانک‌هایی  که تحریم نیستند مقرراتی مربوط به این موضوع را اجرا می‌کنند و در این روند فعال هستند.

وی افزود: برخی از دوستان منتقد می‌گویند پیوستن ایران به این موضوع خود تحریمی است. ولی ما معتقدیم که با عدم پیوستن به این کنوانسیون که به نوعی لازم الاجرا است ما خودمان را تحریم می‌کنیم و دست به خود تحریمی می‌زنیم.

وی با اشاره به این که در نشست پاریس مهلتی دوباره به ایران برای پیوستن به این روند داده شده است، اظهار کرد: این مهلت با توجه به تلاش‌های دوستان ما در آن نشست داده شد و در آن نشست دوستان اقداماتی را که دولت و مجلس ایران در این ارتباط انجام داده‌اند را تشریح کرده‌اند و اراده ایران در این راستا را تبیین کرده‌اند.

وی ادامه داد: امیدواریم که مجمع به این جمع بندی برسد که واقعا بدون هیچ پیش داوری مصلحت نظام، کشور و مراودات بانکی و مالی کشور در این زمینه چیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر این که آقای ظریف در نشست خود با فعالان فضای مجازی گفتند که وزارت خارجه مسئول سیاست خارجی کشور است ولی کسانی این وزارت خانه را به مسائل سیاست داخلی کشور وارد می‌کنند و حال سوال این است که چه کسانی این کار را انجام می‌دهند گفت: نگاهی به تیتر روزنامه کیهان در روزهای گذشته و زمانی که مذاکرات در حال انجام بود بیندازید آن موقع جواب خود را دریافت می‌کنید.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی مبنی بر تلاش آمریکا جهت تحریم یک بانک ترکیه‌ای به بهانه دور زدن تحریم‌های ایران اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا تحریم‌های بی فایده و بی اساس و بدون پشتوانه حقوقی است. اقداماتی که آمریکایی‌ها د راین زمینه انجام می دهند هیچ پشتوانه بین‌المللی ندارند و برخلاف  تجارت آزاد است.

وی افزود: امیدواریم جهانیان متوجه آثار سو و مضر این گونه اقدامات یک جانبه گرایانه هر چه زودتر شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مقامات بحرینی مبنی بر این که ایران تلاش داشته سلاح‌های زیادی را به بحرین برای اقدامات خرابکارانه ارسال کند، تصریح کرد: گویا بحرینی‌ها خوابشان نمی‌برد  اگر هر از گاهی اتهامات این چینی به ایران نزنند.  در واقع آنها می‌خواهند هر چند وقت یکبار تنه‌ای به برزگان بزنند تا سری در سرها در آورند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که اظهارات مقامات بحرینی در این زمینه قابل تایید نیست و ما آن را رد می‌کنیم خطاب به آنها گفت: مقامات بحرینی باید مشکلات امنیتی خود را در داخل این کشور حل کنند و این اتهام زنی‌ها به کشورهایی چون ایران راهکار حل مشکلات آنها نیست.

وی با اشاره به طرح‌های ایران جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و رفع سوءتفاهم‌های احتمالی بین ایران و  کشورهای این منطقه تاکید کرد: ایران به دنبال گفت و گو با کشورهای منطقه از جمله بحرین است و طرح‌هایی که در این زمینه ارائه کرده شامل کشورهای منطقه از جمله بحرین نیز می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به حضور ظریف و رئیس جمهور در اجلاس جنبش نم ( جنبش عدم تعهد) که قرار است در کشور آذربایجان برگزار شود گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای موثر این جنبش همواره در جلسات این جنبش حضور داشته و ما خوشحال هستیم که اجلاس نم در این دوره در کشور همسایه ما  آذربایجان برگزار می‌شود.

موسوی تصریح کرد: هیئت ایرانی در جریان این سفر علاوه بر شرکت در این نشست با تعدادی از مقامات ارشد شرکت کننده در اجلاس نم از جمله مقامات آذربایجان به عنوان میزبان این اجلاس دیدار و گفت‌وگو می‌کند و در این دیدارها مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با وضعیت بد جسمانی و روحی  مسعود سلیمانی تبعه ایرانی بازداشت شده در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های یک جانبه دولت واشنگتن علیه تهران گفت: ما دسترسی کنسولی به آقای سلیمانی نداریم البته مطمئن هستیم که ایشان در وضعیت بدی هستند. ما پیغام‌های زیاد به طرف‌های آمریکایی دادیم که باید شرایط عادی برایشان فراهم کنند تلاش‌ها  برای آزادی ایشان ادامه دارد و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

موسوی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر بازدید سفیر ایران در افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان و حمایت وی از پیروزی یک گروه خاص در انتخابات این کشور تصریح کرد:  ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر قانونی افغانستان حمایت می‌کند و هیچ گونه جهت گیری نسبت به هیچ گروهی ندارد.

وی افزود: ما معتقدیم که تمامی گروه‌های سیاسی افغانستان باید در امور افغانستان و تحقق صلح در این کشور سهیم باشند و راه حل این موضوع انجام مذاکره و گفت‌وگو بین گروه‌های افغانستانی بدون دخالت خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به تازگی روح الله زم مدیر کانال آمد نیوز بازداشت شده و اعلام شده که او  با نهادهای امنیتی فرانسه در ارتباط بوده  و از سوی دولت این کشور مورد حمایت قرار گرفته است با توجه به این موضوع آیا ایران نمی‌خواهد در این ارتباط به دولت فرانسه تذکری بدهد و اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کند  خطاب به خبرنگار سوال کننده گفت: اجازه بدهید که ابعاد این موضوع در روزهای آینده هر چه بیشتر مشخص شود و ما در آن موقع موضع دقیق‌تری بگیریم.

وی ادامه داد: دستگیری یک عنصر ضد امنیت ملی اقدامی به جا بوده است صراحتا ایشان به همکاری با سازمان‌های جاسوسی و جنایت کار اذعان کرده است و اسنادی وجود دارد که او با این سازمان‌ها مرتبط بوده است. او عنصری ضد امنیت ملی و خرابکار است چنان که مشاهده کردیم چگونه در سال ۱۳۹۶ تشویق به آشوب می‌کرد و از مردم دعوت می کرد که دست به اقدامات تخریبی بزنند.

وی ادامه داد: فرانسوی‌ها در مورد این شخص و دستگیری او یک موضع اولیه گرفتند ولی اجازه بدهید نیروهای امنیتی ما تمام زوایای این موضوع را باز کنند تا جنبه‌های مختلف این موضوع روشن شود و ما سپس موضع دقیق‌تری بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله ترکیه به شمال سوریه که منجر به کشته و آواره شدن تعدادی از غیر نظامیان از جمله افراد کرد در آن منطقه شده است گفت: ما مواضع خود را در این مسئله اعلام کردیم و پیگیر این هستیم که مواضع ما در این زمینه محقق شود. ما راه حل مشکلات در منطقه را لشکرکشی نمی‌دانیم. تاکید داریم که باید اختلافات از راه مسالمت آمیز حل شود ما دولت‌های ترکیه و سوریه را تشویق کردیم که با یکدیگر نشست داشته باشد.

موسوی  به توافق آدانا( توافق ترکیه و سوریه ) اشاره کرد و گفت: ما فکر می‌کنیم توجه به این توافق یکی از راهکارهای مهم برای حل مسائل پیش آمده است.

موسوی تاکید کرد: از نظر ایران خویشتنداری پایه اول رسیدن به هر نوع توافقی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در برخی از اخبار گفته شده که تعدادی ایرانی در جریان اعتراضات اخیر عراق کشته شده‌اند گفت: من در این زمینه گزارش رسمی دریافت نکردم. متاسفانه در ایام اربعین حدود ۱۰۴ نفر از هم وطنانمان که برای زیارت به عراق رفته بودند بر اثر حوادث گوناگون از جمله تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند ولی این که در حوادث گذشته عراق قبل از اربعین چنین اتفاقی افتاده باشد ما گزارشی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از منابع خبری به نقل از مقامات هلند مدعی شده‌اند که ایران دست به اقدامات خرابکارنه در این کشور زده و در کشته شدن دو نفر از شهروندان این کشور دخالت داشته است، خاطر نشان کرد: ما گزارش های رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم برخی از گزارش‌هایی که شما به آنها استناد می‌کنید گزارش‌های رسانه‌ای است ولی آن چه که برای ما در مورد مسائل مهم است گزارش‌های رسمی است که ما گزارش رسمی نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت هلند هر از چندگاهی براساس برخی از سوءتفاهم‌ها و  توهم‌ها اظهاراتی این گونه مطرح می‌کند ولی تاکنون نتوانسته‌اند شواهد و مدارکی برای اظهارات و ادعاهای خود مطرح کنند. از نظر ما این گونه سخنان سندیت ندارند ضمن این که همانطور که گفتم در این زمینه  ما گزارش رسمی نیز دریافت نکرده‌ایم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این سوال که آقای ظریف چندی پیش در مجلس  مطرح کرده‌اند که سه شهروند ایرانی که به خاطر اتهامات واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا در زندان به سر می‌برند آزاد شده‌اند حال سوال این است که اسم دو نفر از این افرادی که آزاد شده‌اند اعلام ولی نفر سوم چه کسی است گفت: اجازه بدهید تلاش‌هایی که در این زمینه در حال انجام است به ثمر برسد سپس در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.

موسوی خاطر نشان کرد: از نظر ما ماهیت این گونه اقدامات آمریکا علیه شهروندان ایرانی آدم ربایی است و این گونه رفتارها غیر قابل تایید است. آمریکایی ها و برخی از  کشورها به خاطر فشارهای دولت واشنگتن  شهروندان ایرانی را به اتهامی دستگیر می‌کنند که هیچ مبنای قانونی ندارد.

وی ادامه داد: ما همواره از طریق مجاری مختلف پیگیر سرنوشت این شهروندان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط آن شده‌ایم. آنها بعضا صبحت از زندانیان امنیتی‌شان در ایران می‌کند در حالی که این افراد متهم نیستند بلکه محکوم هستند و در  ارتباط با اقدامات آنها اسناد و مدارک وجود دارد و به نظر ما این دو با هم ارتباطی ندارند البته ایران همواره تلاش کرده که اگر راه حل قانونی و حقوقی وجود داشته باشد از دید مسائل بشر دوستانه به این افراد کمک کند.

موسوی ادامه داد: ما خواهان آزادی شهروندانمان هستیم که به جرم دور زدن تحریم‌های آمریکا  دستگیر شده‌اند و امیدواریم که این موضوع هر چه زودتر محقق شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی  در مورد دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه و این که گفته می‌شود ترکیه به زودی از سد ایلیسو بهره برداری می‌کند و این موضوع اثرات زیست محیطی مخربی برای ایران و برخی از کشورهای  منطقه به همراه خواهد داشت گفت: ما تلاش داریم که موضوع دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه را با مکانیزم دوستانه و گفت و گو بین دو کشور حل و فصل کنیم. دولت ترکیه در گفت و گوها با ایران در این زمینه مشارکت داشته است این گفت و گوها ادامه دارد ایران در جریان این گفت‌وگوها مضرات این اقدام و اثرات محیط زیستی این موضوع را گوشزد کرده است و ما امیدواریم گفت‌وگوهایی که بین طرفین در این زمینه در جریان است به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به برگزاری باشکوه راهپیمایی اربعین حسینی گفت: این راهپیمایی عظمت اسلام و برادری و اخوت بین دو ملت ایران و عراق را نشان داد ما از میزبانی شایسته دولت و ملت عراق در این زمینه تشکر می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به طرح صلح هرمز (Hope) که از سوی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه مطرح شده است گفت: این طرح را به سران کشورهای ذی‌ربط ارسال کردیم و امیدواریم آنها در راستای تحقق امنیت در منطقه هر چه زودتر به این طرح بپیوندند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را  که چندی پیش صورت گرفت اقدامی خصمانه توصیف کرد و گفت: بررسی‌ها در مورد این اقدام و جزئیات مرتبط با آن ادامه دارد فکر می‌کنیم که این موضوع پشتوانه دولتی داشته است.

موسوی اعلام کرد: گزارشی در مورد جزئیات این موضوع از سوی ایران به شورای امنیت و سازمان ملل متحد داده شده است.

وی همچنین به رفت و آمدهای دیپلماتیک  در چند روز اخیر به ایران اشاره کرد و گفت: این رفت  و آمدها ادامه دارد.  چنان که قرار است فرستاده ویژه دولت چین به زودی به تهران سفر کند.

وی همچنین گفت: در ادامه این رفت و آمدهای دیپلماتیک آقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه برای شرکت در اجلاس نم که در آذربایجان برگزار می‌شود به باکو سفر خواهند کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش‌های ایران برای آزاد کردن ایرانیانی که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های یک جانبه دولت واشنگتن علیه ایران  توسط آمریکا و یا دولت های دیگر به درخواست  دولت آمریکا بازداشت شده اند گفت : تلاش های دیپلماتیک و حقوقی ایران برای آزاد کردن این افراد ادامه داد و ما حتی لیستی را برای مبادله ارائه کردیم و اسامی را دادیم که آنها بایستی آزاد شوند.

وی تصریح کرد : امیدواریم تلاش‌ها در این زمینه به زودی به نتیجه برسد .

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با جزئیات گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و این که آیا مواردی که روز گذشته از سوی برخی از مقامات سازمان انرژی اتمی مطرح شد شامل این امر خواهد بود یا نه  اظهار کرد: گام چهارم طراحی شده است و بخشی از آن چه که دیروز سازمان انرژی اتمی اعلام کرد شامل این موارد است. موارد دیگری نیز وجود دارد، البته ما امیدواریم که به گام چهارم نکشد و شاهد اجرای تعهدات برجامی از سوی کشورهای عضو برجام به خصوص کشورهای اروپایی باشیم.

این دیپلمات همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد تحولات شمال سوریه و حضور نظامیان ترکیه در این منطقه گفت: ما تاکید بر این داریم که باید به حاکمیت ارضی و ملی سوریه احترام گذاشته شود و اگر اختلافی وجود دارد از طریق مکانیزم‌های مشخصی که هست حل و فصل شود که یکی از مکانیزم‌های مهم در این زمینه توافق آدانا است  که چندی سال پیش بین دو کشور ترکیه و سوریه به امضا رسیده است.

وی با بیان این که ایران اعلام آمادگی کرده که در راستای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور ایران و سوریه تلاش و حرکت کند اظهار کرد: در چارچوب تلاش‌های ایران  در ارتباط با این موضوع شاهد رایزنی‌های تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتایان سوریه‌ای، ترکیه‌ای، روسی و عراقی بوده‌ایم. این رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدواریم که این تلاش‌ها منجر به راه حلی جهت ایجاد ثبات در آن منطقه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر این که طرحی  از سوی ژاپن و فرانسه به ارزش ۱۸ میلیارد دلار به ایران پیشنهاد شده است و جزئیات این طرح چیست گفت: همانطور که پیش از این اعلام کرده بودیم فرانسوی‌ها به دنبال اجرای طرحی جهت انجام معاملات با ایران بودند و تا جایی نیز این ابتکار را به پیش بردند ولی چون باید از کسی دیگری اجازه می‌گرفتند این موضوع بی نتیجه ماند و به جای نرسید طرح مشابهی نیز قبلا توسط ژاپنی‌ها ارائه شده بود و آنها نیز تلاش کرده بودند که در این مسیر اقداماتی انجام دهند. بنده اطلاعی جدیدی نداریم و هر آن چه که در این زمینه مطرح شده مربوط به گذشته است و ما چیز جدیدی در این حوزه مشاهده نکرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد انتشار برخی از اخبار مبنی بر تلاش ترکیه جهت ایجاد پایگاه نظامی در شمال سوریه اظهار کرد: ترک‌ها می‌توانند در منطقه سرزمینی خود هر پایگاهی را ایجاد کنند ولی اگر منظور شما حضور نظامی ترکیه در سوریه است همانطور که ما پیش از این گفته‌ایم این موضوع غیر قابل قبول است و به نوعی تعرض به حاکیمت ملی سوریه محسوب می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد برخی اخبار منتشر شده در ارتباط با فعالیت‌های تجاری و اقتصادی بین ایران و انگلستان اظهارات سفیر ایران در لندن در این ارتباط و این که آیا با توجه به  این اخبار پنجره‌ای در روابط اقتصادی ایران و لندن ایجاد شده است تصریح کرد: ایران همواره خواهان رابطه خوب با اتحادیه اروپا و اعضای اروپایی برجام بوده است و تلاش کرده که روابط مناسبی از نظر اقتصادی با آنها داشته باشد.

وی تصریح کرد: عادی سازی روابط اقتصادی با ایران یکی از وظایف کشورهای عضو برجام طبق توافق‌نامه ۲۲۳۱ است. بنابراین هر تحرکی از سوی انگلیس در این زمینه در راستای اجرای تعهداتی است که آنها دارند.

موسوی گفت: ما از این رویه و رویکرد استقبال می‌کنیم ولی باید توجه داشته باشیم که ایران با اتحادیه اروپا و بدون اتحادیه اروپا به حیات اقتصادی خود و مناسبات اقتصادی‌اش با کشورهای دیگر ادامه می‌دهد و امیدواریم که اروپایی‌ها در مسیر صحیح و اجرای تعهدات‌شان گام بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد اخبار منتشر شده از زبان یک نماینده مجلس مبنی بر این که از سوی امارات عربی حدود ۷۵۰ میلیون دلار از پول‌های ایران آزاد شده است   و آیا این خبر صحیح است گفت: من وقوع تحرکات جدید در مناسبات ایرانی و امارات را تایید می‌کنیم ولی این مبلغی که فرمودید را نمی توانم تایید کنم و اطلاع ویژه‌ای ندارم.

وی ادامه داد: ما از هر اقدامی که منجر به  کاهش تنش بین  ایران و کشورهای منطقه از جمله امارات شود استقبال می‌کنیم  و طرح‌هایی که در این زمینه ارائه کرده ایم شامل این کشور و بقیه کشورهای خلیج فارس می‌شود.

موسوی همچنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر سفر یک مقام ارشد امنیتی امارات به ایران طی روزهای اخیر تصریح کرد: این سفر را من تایید نمی‌کنم البته در طی این مدت شاهد سفر مقامات دو کشور بوده‌ایم و امیدواریم که این تحرکات دیپلماسی به کاهش سوءتفاهم‌ها منجر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد ناآرامی‌های اخیر در لبنان و نگاه ایران به این موضوع گفت: ما در مسائل داخلی کشورها دخالتی نمی‌کنیم مردم لبنان مطالباتی دارند و دولت لبنان نیز در حال شنیدن صدای معترضین و بررسی این مطالبات است و امیدواریم با درایت و هوشمندی که در ملت لبنان سراغ داریم و با توجه به سختی‌هایی که آنها پشت سر گذاشتند آنها بتوانند از این مرحله نیز عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری کنفرانس امنیتی منامه در بحرین که طی چند روز آینده باحضور رژیم صهیونیستی و با اهداف ضد ایرانی برگزار می‌شود اظهار کرد: جای تاسف دارد که یک کشوری که مدعی اسلامیت و عربیت است تلاش کند با رژیمی که سال‌ها است دست به جنایت و کشتار علیه یک کشور مسلمان و عربی دیگر زده دست به عادی سازی روابط بزند و از آن رژیم برای دعوت به یک مجمع دعوت کند این حضور،  حضور ناخوشایندی است.

وی با اشاره به اهدافی که جهت برگزاری این کنفرانس بیان شده است گفت: گفته شده که این کنفرانس با هدف مقابله با نفوذ ایران در منطقه برگزار می‌شود در حالی که نفوذ یک مقوله معنوی است و نفوذ ایران در این منطقه تاریخی و قدیمی است و با چنین تحرکات مذبوحانه‌ای کسانی که می‌خواهند با نفوذ ایران مقابله کنند به اهداف خود  نمی‌رسند آن هم با همکاری با رژیم ستمگری چون رژیم صهیونیستی.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال  که طبق برخی از اخبار منتشر شده در توافق اولیه که بین ایران و فرانسه انجام شد آنها تلاش داشتند در طرح خود امکان تجارت بین ایران و اروپا فراهم کنند ولی در طرح ژاپنی- فرانسوی که اخیرا مطرح شده است گفته شده که این طرح در راستای ارائه یک وام جهت تامین غذا و دارو از سوی ایران است و آیا این موضوع را تایید می‌کنید گفت: من چنین چیزی را تایید نمی کنیم بحث وام مطرح نیست. آنها اعلام کرده بودند که تعهدات خود را در قالب خط اعتباری و پیش خرید نفت و مسائلی از این گونه عملیاتی و اجرایی کنند که اصلا این پیشنهادات به مسائل فنی نرسید و قبل از رسیدن به این مرحله دچار اخلال و یا خوداخلالی شد و آنها قادر نبودند آن چه را که گفته‌اند، اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: آن چه در ارتباط با  بحث وام مطرح شده تایید نمی‌شود.

موسوی در پاسخ به این سوال که از بازداشت مسعود سلیمانی استاد دانشگاه  ایرانی در آمریکا یک سال می‌گذرد و در این مدت ایران چه اقداماتی برای آزادی این شهروند خود انجام داده است خاطر نشان کرد: فقط بحث ایشان مطرح نیست حدود ۲۰ نفر از ایرانیان به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا که ما آن را غیر قانونی و بدون پشتوانه می‌دانیم دستگیر و بازداشت شده‌اند.

موسوی این بازداشت‌ها را غیر قانونی و خلاف مقررات عنوان کرد و گفت: این اقدامات به نوعی آدم ربایی است و هیچ محکمه‌ای آنها را تایید نمی‌کند.

وی ادامه داد: ایران از لحظه اول باخبر شدن از این اقدامات به این گونه رفتارها اعتراض کرده و در قالب فعالیت‌های دیپلماتیک و حقوقی تلاش کرده که این شهروندان که توسط آمریکا و یا کشورهای دیگر به اتهام دور زدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران بازداشت شده‌اند را آزاد کنند. ما در همین ارتباط حتی لیستی را برای  مبادله ارائه کردیم اسامی را دادیم که آنها باید آزاد شوند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که این تلاش‌ها به زودی به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت  امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ضرب الاجل تعیین شده از سوی ایران به طرح فرانسوی‌ها گره خورده است؟ گفت: گره نخورده است. آن چیزی که گره خورده، کاری است که فرانسوی‌ها یا اروپایی‌ها کردند که ابتکاراتی که در ذهنشان برای اجرای تعهداتشان در برجام بود را به خواست این و آن و اجازه گرفتن از برادر بزرگ‌تر گره زدند. ما و آنها در این مدت به طور شفاف به وضوح با هم نشستیم و گفتگو کردیم و تعهدات آنها را به آنها یادآوری کردیم و به تعهدات خود تا جایی که امکان داشته پایبند بودیم.

وی افزود: در حال حاضر ایران به کلیت برجام پایبند است و اعلام کردیم این روند قابل دوام نیست و گفتیم بین حقوق و تکالیف ایران در برجام، باید توازنی برقرار باشد و این توازن بعد از خروج آمریکا از برجام به هم خورد و اروپایی‌ها هم حداقل اعلام و وانمود کردند می‌توانند خروج آمریکا از برجام را جبران کنند و تعهدات ۱۱ گانه‌ای را دادند.

موسوی ادامه داد : تا این لحظه ابتکارات آنها به نتیجه نرسیده و راهکارهایی که ما جلوی پای آنها گذاشتیم هم به نتیجه نرسیده است. تا حالا فکر می‌کردیم آنها اراده لازم را ندارند، الان شاهدیم توان لازم را در اجرای تعهداتشان ندارند و این برای کشورهای اروپایی که سابقه دیرینه‌ای دارند خوب نیست.

وی در همین راستا گفت : ما  کماکان امیدواریم در فرصت باقیمانده بتوانند به تعهداتی که روشن و صریح است بازگردند و آنها را اجرا کنند. اگر نکنند ایران گام‌های خود را طراحی کرده و تا آخر ادامه می‌دهد که این توازن بین حقوق و تکالیف ما در برجام ایجاد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا